Un gegant xinés a Vilanova i la Geltrú

Un gegant xinés a Vilanova i la Geltrú

Al 1866, un grup de vilanovins va abandonar la societat Casino Artesano per fundar una nova entitat el 1867, el Centro Artesano, conegut popularment pel ‘Portugal’. Aquest mot va sorgir per ironitzar-se l’aixopluc d’aquells dissidents en una nova seu amb la retirada a Portugal de Joan Prim Prats. El general reusenc va refugiar-se a l’estat veí després de fracassar la seva temptativa de cop d’estat a Villarejo de Salvanés el 3 de gener de 1866. La nova associació va establir-se a la plaça de la Vila, a l’edifici on avui dia rau la Biblioteca Joan Oliva.

La inauguració de l’estatge del Centro Artesano va festejar-se el 1867 a vigília de la celebració de les Neus. Un dels números del programa d’actes va ésser la presentació d’un gegantó creat per a l’ocasió per un dels socis, segons es llegeix a la premsa local: “Entre los festejos con que solemnizará su formal inauguración el ‘Centro Artesano’ figurará, segun se nos ha dicho, un gigantón ideado y ejecutado por uno de los socios del mismo, mero aficionado en semejante clase de trabajos, pero que creemos se habrá desquitado de el mas felizmente de lo que podía esperar” (Diario de Villanueva y Geltrú: 1867. BMVB).

La iniciativa, doncs, palesa l’èxit dels elements dels seguicis festius entre el poble ras aleshores, el gruix de la població, en consonància a que també representessin una de les potes dels programes de festa major del territori a l’època. El Centro Artesano aplegava a menestrals, a banda de sumar el mecenatge de prohoms benestants.

La proposta de la nova figura, va recalcar-se de nou a la premsa local, va recaure estrictament en el seu promotor i, alhora, autor: “Se nos ha hecho presente que en la construcción del gigante de que hablamos días atrás y en la idea de hacerla figurar en los festejos que dispone el ‘Centro Artesano’ con motivo de su solemne inauguración, no ha tenido parte alguna alguna la dirección de dicha sociedad, siendo por lo tanto dicha idea cosa puramente particular” (Diario de Villanueva y Geltrú: 1867. BMVB).

El nou entremès també va tenir un lloc als seguicis a llaor de les Neus dies després. L’anunci de la seva desfilada, al costat de les dues parelles de la vila, recull la intencionalitat exòtica del seu abillament: “La música de artillería parece cosa averiguada al fin que tomará parte en una función del Tivoli, y el nuevo gigantón chino, que hemos tenido ocasión de ver y que presenta un tipo de raza mongólica bastante aproximado y recomendable, saldrá también en compañía de los otros gigantes si logra orillarse para ello una pequeña dificultad” (Diario de Villanueva y Geltrú: 1867. BMVB).

La crònica local de la celebració confirma la participació del nou gegantó a la festa. Aleshores també se’l moteja de ‘xinés’ de nou: “Los bailes de Diablos por partida doble, el de ‘Cercolets’, el de ‘Rosaura’, ‘el de Serrallonga’, de las ‘Criadas’ y sobre todo los para muchos non plus ultra ‘Xiquets de Valls’, amen de los ordinarios gigantes y tarasca aumentados los primeros con el nuevo individuo de raza china que bien puede figurar al lado de sus cuatro colegas sembraron desde las primeras horas de la tarde del domingo, la broma y algazara entre el público callejero que se despepitaba por disfrutar de todos y cada uno de sus favoritos espectáculos” (Diario de Villanueva y Geltrú: 1867. BMVB).

La seva pista, però, s’esvaneix d’aleshores ençà. Apareix documentat tan sols, a hores d’ara, el vespre del 27 de desembre de 1869, acompanyant a uns joves que celebraven la diada dels Sants Innocents: “Ayer al anochecer recorrió nuestras calles el giganton conocido por el Chino, acompañado de algunos muchachos con cuerdas encendidas en son de inocentada. Cuando no otra cosa, conseguirían los de la comitiva hacerse pasar el frío” (Diario de Villanueva y Geltrú: 1869. BMVB).

El jovent de la vila, fadrins, com a arreu, captava diners entre els seus veïns el 28 de desembre per costejar-se un ball el vespre de l’1 de gener, normalment a la Sala. Sense reprimir-se de recorre a coaccions o ús de violència, pel component subversiu de la festa. Els joves exercien d’amos i senyors dels espais públics, imposant les seves lleis a la resta, de manera amenaçadora si feia falta. A tall d’exemple, aquest breu ressenya el desenvolupament de l’edició del 1857: “Con los abusos de costumbre se solemnizó ayer la funcion de los Santos Inocentes. No tan solo se hizo la cuestacion por la tarde al son de la musica, lo que encontramos perfectamente; se obligó á los que entraron en las iglesias á soltar la mosca, lo que deseariamos pasar de lo muy antiguo, aun cuando no deje de ser atentatorio á la libertad individual y contrario al decoro de nuestra santa religion; sino que se exigió además, de todo yente y viniente en plazas y calles, una contribución que apesar de no ser votada por las cortes (cosa poca nueva a la verdad) se hizo efectiva con apremios groseros y muy poco decorosos, lo que reprobamos altamente y no por la primerva vez como puede suponerse, y como casi todos los años, este último abuso dio márgen a cuestiones y disputas que si bien no ocasionaron desgracias, merced á la morigeracion del carácter villanovés, son siempre de evitar por proprension á producirlas. Por esta razon y por lo que del buen nombre de nuestra culta poblacion desdice, creemos merecería elogios la autoridad que tal abuso prohibiera” (Diario de Villanueva y Geltrú: 1869. BMVB).

Aquest gegantó, acompanyat d’una colla de grallers, també va sortir el divendres 30 d’abril de 1873 per anunciar una sessió de ball al Tívoli, on avui dia rau la Casa d’Empara: “En la mañana de ayer recorrió las calles de esta villa al son de dos dulzainas y un tamboril el chino que suele exhibirse en ciertas festividades, llevando un anuncio en las manos participando que á las tres de la tarde habria baile público en el Tivoli, al que permitiria la entrada gratis á mujeres y soldados” (Diario de Villanueva y Geltrú: 1873. BMVB).

Albert Ferrer, autor de referència a l’hora de parlar dels entremesos de la vila, va escriure el següent sobre aquest gegantó xinés: “A més de les dues parelles tradicionals, Vilanova en certes ocasions ha comptat amb altres gegants. L’any 1857 [sic] el dia de la Verge de les Neus, en va sortir un de raça xinesa, el qual anava acompanyant als altres quatre. No sabem qui va pagar aquest nou entremès, però el fet és que va tenir una vida molt curta, car mai més no se’n va tornar a parlar” (A. Ferrer: 2009).

Xavier Güell

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